onsdag 28 oktober 2009

Visst påverkar Islam!

Med perspektiv bakåt kan jag inte annat än se att Islam och det stora antalet muslimer i storstäderna till vissa delar förändrat klimatet i det svenska samhället. Som konfessionslös hyser jag stark misstro till religioner och deras dogmatism. Jag anser också att alla religioner – om inte de är direkt kvinnofientliga så har de ett slags patriarkaliskt tonläge gentemot kvinnan, som placerar henne i ett beroende underläge

Med en större muslimsk närvaro i samhället har även utövare av andra religioner blivit aktiva, vilket haft till följd att intresset för religioner är större nu än för några årtionden sedan. Detta ser jag inte som en positiv utveckling. Det sekulariserade samhället, som hänvisar vars och ens trostillhörighet till den privata sfären, har plötsligt utmanats av personer som demonstrerar sin tro i det offentliga rummet. Till största delen är det muslimska kvinnor, som iklädda hijab eller t o m niqab, talar om för alla som de möter att de är troende muslimer och att denna tro är viktigare för dem än hänsyn till kulturen i det samhälle de lever i.

För mig som utomstående signalerar huvudduken att den som bär den är en bokstavstroende muslim, som lever sitt liv efter Koranens bud, nedskrivna i en helt annan tid, i ett helt annat land, i ett helt annat klimat. Om man tror på Koranen i det här stycket, är det logiskt att man också tror på vad Koranen säger i alla andra avseenden? Då inställer sig frågan: Uppfostrar kvinnan i huvudduk sina söner och döttrar enligt Koranens bokstav? Gör hon det svårare för sina barn att förstå och integreras i det svenska samhället? Vad anser hon om abort, adoption, arvsrätt, familjeliv, månggifte, homosexualitet, äktenskap, eget val av make, fritidsaktiviteter inom olika idrottsgrenar etc? Och hur skall jag utifrån mina värderingar kunna förstå förhållandet till en gud, som kräver att en kvinna täcker allt utom ansiktet. I vår långa kamp för kvinnors frigörelse har vi befriats från religionens och mannens rätt att bestämma över våra liv. Det är mannens eget ansvar, som inte skall läggas på kvinnan, att kontrollera sin sexualitet.

Det svenska samhället har på många håll varit tillmötesgående när det gäller muslimers önskemål om särbehandling när det gäller skolmåltider, sexual- och simundervisning, lägerskolor, pojkars omskärelse m m. Det har från muslimskt håll också framkastats önskemål om att hänsyn skall tas till den muslimska familjerätten t ex vid skilsmässor. Det är inte orealistiskt att anta att en snabbt växande muslimsk befolkning kommer att ställa ökade krav på samhällets anpassning till Islam. Men Islams mest allvarliga och intellektuellt farliga påverkan är på kulturetablissemanget och det fria ordet. Det finns flera exempel på självcensur, både i konsten och media.

Jag tror att svenskarnas acceptans av den muslimska gruppen skulle öka, om den försökte förstå den kultur, som rådde här innan den politiska eliten påtvingade nationen mångkultur. Ett exempel: Många svenskar älskar köttbullar och de blir godast med fläskkött i. Många muslimer har öppnat köttbutiker. Men på grund av sin religion kan de inte ens hantera och sälja fläskkött i sina butiker till svenskar, som inte omfattas av muslimskt förbud. Denna ortodoxa hållning kan inte annat än irritera många svenskar. Likaså halalslaktat kött efter en metod som även i fortsättningen bör vara förbjuden i Sverige.

Närvaron i naturen med dess ljud, dofter, färger och beröring av sol och vind är för många svenskar en viktig del av vår kultur. Islam upplevs som en instängd, kroppsfientlig religion, som regleras av Koranens verser och profetens uttalanden. Det är svårt att se någon utveckling bort från bokstavstroendet på det sätt som skett inom Kristendomen. Webbsidor om Islam på nätet skrämmer - inte med hot utan med övertygelsen att Islam är den enda sanna religionen. Trots budskapet om Islams fredsvilja och välsignelse för mänskligheten, framstår ändå Islam som en i grunden rigid och starkt reglerande religion, som ännu inte på allvar visat sig anpassbar till västerländska samhällen. Genom att Islam vill styra livets alla områden, har Islam inte lyckats skapa ett demokratiskt och fritt samhälle någonstans. I stället leder Islam – liksom kommunismen - till diktatur. Stridbara islamister utför i Allahs namn dödliga aktioner både i muslimska länder och övriga världen. Det är vidrigt. Det är inte så märkligt att Islam upplevs som ett hot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar