onsdag 18 november 2009

KOL


Idag den 18 november är det Internationella KOL-dagen. Min man hade KOL och om hur det är att leva nära en person med KOL, har jag skrivit om i min bok "Ett andetag för livet". På Hjärt- och Lungsjukas Förening i Helsingborg har jag i kväll berättat om min bok. Tyvärr var det bara en liten tapper skara som kom. Ute regnade det och blåste full storm. Öresundsbron är avstängd, färjetrafiken inställd, tåg står stilla på grund av nedblåsta träd. Stormen har också förorsakat trafikolyckor. I Helsingborg blåste det tidvis 30 m/sekund. Absolut inte ett väder för KOL-sjuka att ge sig ut i. Mitt föredrag blev mer av ett samtal med de få närvarande.
Som väl var fick jag lift hem av föreningens kassör Gunvor. På den korta vägen till bilen, höll blåsten på att slita sönder den vackra blombuketten jag fått. Otur att det skulle storma i kväll. Jag hade så gärna velat att fler människor fått information om denna så handikappande sjukdom, som växt till en folksjukdom. Före mig talade Mats Lagerstedt, doktor från lungmedicinen, om kronisk bronkit och emfysem med det gemensamma namnet KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar