torsdag 11 februari 2010

Axess i graven - för min del

Jag känner mig besviken och ledsen att kulturkanalen Axess inte längre är en fri kanal. Den erbjuds nu via Boxer Mini för ca 1500 kr per år. Men inte i nätet med MPEG-2-kodning, som boxen vi köpte för de digitala sändningarna klarar av utan med den nya komprimerade kodningen (MPEG-4), som behöver en ny box. Visserligen erbjuder Boxer den nya boxen till kampanjpris 1 kr. Men vad gör jag med den gamla boxen, som kan spela in program samtidigt som man tittar på ett annat? Och förresten klarar min gamla TV den nya tekniken? Det måste jag ta reda på. Min TV-bänk kan definitvt inte rymma två boxar. Den tekniska utvecklingen betjänar absolut inte den lilla vanliga människan med inte så stor plånbok.

Jag misstänker att Teracom - statligt ägt bolag - har höjt priserna kraftigt, eftersom deras frekvensutrymme är värt ca 7 milliarder och PTS har krav på bolaget att vara lönsamt. Om ett par år går deras avtal med PTS ut och då skall det bli fri konkurrens om utrymmet. O, ve och fasa! Skall vi inte göra något annat än sitta framför Televisionen och se banala, fördummande program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar