tisdag 9 februari 2010

Vrede

Har sett Sissela Kyles program om vreden i kväll. Så charmerande och finurligt bra. Vredesmod tycker jag är ett kärnfullt ord. Att vara vred är mycket starkare än att bara vara arg. Jag är ibland vred, oftast när något går fel just i köket. Då svär jag och säger "djävulskap" eller "helvete" och slår gärna i köksskåpsdörrarna. Ilska är också ett bra och knivvasst ord. Jag är ofta ilsk när jag läser om orättvisor och av människor förorsakat elände. Likaså när jag stöter på fundamentalism i religionens namn. Människor med fundamentalistiska åsikter och beteenden måste ha drabbats av någon slags atrofiering av hjärnbanorna.

Jag har tagit ett långt jullov och inte skrivit i min loggbok på länge. Mycket har hänt i världen sedan sist. Nämn bara Haiti! Men mitt personliga liv har stått ganska stilla. Bland mina kulturella upplevelser hamnade en film på första plats: BRIGHT STAR var alldeles underbar. Känslosam (O, ve och fasa tycker en del kritiker), varenda bild så njutbar, vacker i varje detalj. Letade upp min samlingsvolym av engelsk poesi och läste Keats dikter.

I övrigt är det mycket som förargar mig i vårt samhälle. Jag är misstänksam mot politiker, myndigheter, byråkrater, och inte minst religioner. För att bevara livsluften i det öppna samhället får inte religionsfriheten bli ett hot genom att man tillåts utöva stötande religösa beteendemönster ute i det offentliga rummet. Jag tänker på mannen som av religiösa skäl vägrade hälsa på den kvinnliga företagsledaren och därför miste sin praktikplats, men av tingsrätten tilldömdes 60.000 kr i skadestånd på grund av diskriminering. Man frågar sig: Vem blev mest diskriminerad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar