I kväll har jag arbetat med att skriva svar på en insändare om min insändare i debatten om slöjan i Helsingborgs Dagblad. Jag publicerar min insändare här, men svaret får vänta till om och efter publicering i HD.
Slöjan är en religiös identitetssymbol
För inte så länge sedan var Sverige ett homogent land med få
muslimer. Nunnor gick med dok men levde i avskildhet. Staten skildes från
kyrkan och Sverige utvecklades alltmer till en sekulär demokrati.
Religionsfrihet är inskriven i Grundlagen/Regeringsformen, men många svenskar
anser att religionen är en privat angelägenhet, som man utövar i hemmet och i
religionens byggnader. Religiösa symboler, som man bär öppet i det offentliga
livet och i olika verksamheter för allmänheten anser många vara en olycklig
följd av religionsfriheten.
Slöjan, kallad hijab,
är inte vilken huvudbonad som helst. Den är en religiös identitetssymbol, som signalerar
att bäraren är muslim. Den kommunicerar ett budskap, som kan tolkas på många
olika sätt av den mötande. Islam har
många ansikten. Vilket är det rätta?
Det sägs att islam är en fredens religion, men det är svårt
att i politiska sammanhang finna fog för detta påstående. I mellanöstern pågår
ett religionskrig mellan sunni- och shiamuslimer och därutöver en barbarisk
tolkning av Islam med ett fruktansvärt mänskligt lidande till följd. Värst utsatta
är muslimerna själva, som både drabbas av det skoningslösa våldet samtidigt som
de inte förmår kasta av sig religionens ok. Jag syftar på de teokratiska diktaturerna
Saudiarabien och Iran, som i själva verket är de bakomliggande stridande
motparterna. Värst är situationen för kvinnorna, som både fysiskt och socialt är
underordnademannen. Följderna av de interna motsättningarna inom islam påverkar
inte bara mellanöstern utan också Europa genom de stora flyktingströmmarna. Det
bör inte sopas undan i debatten att det ökande antalet muslimer i Sverige och
Europa kan komma att kräva utrymme för muslimska seder och bruk, som kolliderar
med västerländska värderingar och traditioner. Tendensen till könssegregation
är ett sådant exempel. Mycket oroande är också situationen i vissa stadsdelar,
framför allt i storstäderna, där övervakning av kvinnors klädsel och våld mot
samhällsbärande funktioner blivit allt vanligare. Det är av allra största vikt
att våra politiker värnar om vårt demokratiska sekulariserade Sverige och inte
ger efter av missriktad humanitet.
Den storpolitiska situationen, som råder idag, skapar oro.
Den i sin tur föder negativa känslor hos dem som ser islam som huvudorsaken
till problemen. Även om man aldrig får döma den enskilda individen efter
kollektivets handlingar (jfr judar och Israel), finns det människor, som riktar
sin misstro, kanske t o m ilska, mot den som de ser som representant för i det
här fallet en bakåtsträvande religion. Därför är slöjan en måltavla för elaka
kommentarer och hatfulla blickar. Till Maria Hamid, som i en insändare (HD 26/1)
berättar om förolämpande attityder mot henne i arbetet som farmaceut, vill jag säga att samtidigt som det
är ett oacceptabelt beteende, måste den som sätter på sig hijab vara medveten
om att det kan upplevas som en demonstrativ handling för att visa att "
jag är muslim". Till alla kvinnor, som bär hijab, vill jag personligen tillägga
att jag tycker synd om er att ni inte får känna de ljumma vindarna leka i
håret, när våren är på väg, att ni kanske måste bada i burkini till sommaren
och inte få uppleva hur det lena vattnet smeker huden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar